Fandom

Gtapedia

Grand Theft Auto V

1 157sivua
tässä wikissä
Add New Page
Keskustelu0 Share

GTA V GTA5 GTAV Grand Theft Auto Five by Rockstar Games PS3 front cover.jpg
Kehittäjä Rockstar North
Julkaisija Rockstar Games
Pelimoottori RAGE
Julkaisupäivä 17.9.2013
Alustat PlayStation 3, Xbox 360, PC, PlayStation 4, Xbox One
Ikäraja PEGI 18+
ESRB M
Metacritic 97/100

Grand Theft Auto V on Grand Theft Auto- pelisarjan viidestoista osa. Se julkaistiin 17.9.2013.

SijaintiMuokkaa

Peli sijoittuu Los Santosiin ja sen lähiympäristöön, kuten Grand Theft Auto: San Andreas GTA V:ssä on suurin ympäristö kaikista Grand Theft Auto -peleistä. Koko GTA V:n alue on noin kolme kertaa sen edeltäjän, GTA IV:n kokoinen.

PelimekaanikkaMuokkaa

Grand Theft Auto V sisältää monia elementtejä muista sarjan peleistä. Pelissä pystyy muun muassa suorittamaan ryöstöjä,ottamaan liftareita kyytiin, jahtaamaan varkaita, tuunaamaan autoja ja ryöstämään raha-autoja. Autoja on paranneltu ja niillä onkin parempi ajofysiikka ja ajaminen tuntuu enemmän kilpa-ajopeliltä, verrattuna Grand Theft Auto IV:een. Ampumismekaanikkaa on myös paranneltu muun muassa lisäämällä asevalikko. Lyömäaseita on lisätty ja paranneltu. Esimerkiksi keskisormen näyttäminen ihmisille on yksi monista uusista ominaisuuksista, joita pelaaja voi käyttää. Uutena tulee myös monipuolisemmat älypuhelimet, joissa uusina ominaisuuksina on mm. pääsy pelin sisäiseen internettiin, kuvien ottaminen ja jakaminen Social Clubissa sekä yhteydenpito ja viestien lähettäminen moninpelikavereille.Pelissä on kolme päähahmoa. Niitä pystyy vaihtamaan kesken pelin.

AjoneuvotMuokkaa

Pelissä on eniten ajoneuvoja muihin Grand Theft Auto -pelisarjan peleihin verrattuna. Joista uusina tulee lentokoneet ja polkupyörät, joita ei ole ollut käytössä GTA San Andreaksen lisäksi muissa sarjan peleissä. Ajoneuvoja on myös ostettavissa pelin internetissä.

AseetMuokkaa

Aseita pelissä pystyy ostamaan asekaupoista eli Ammu-Nation kaupoista.Kuten sarjan aiemmissakin peleissä valikoimaan kuuluu lukuisia aseita kuten erilaisia pistooleja,kiväärejä,lyömäaseita ja muita raskaita aseita. Uusina aseina tulee esimerkiksi Jerry-kannu  Aseita ei enään valita nuolinäppäimillä vaan aseen valinta tapahtuu avaamalla "asepyörä" joka on tuttu Rockstarin Gamesin toisesta pelistä, Red Dead Redemptionista.

Hahmon muokattavuusMuokkaa

Hahmo voi ostaa asuja Los Santoksen lukuisita vaatekaupoista sekä käydä parturissa. Pelissä voi ottaa hahmolle myös tatuointeja sekä lisätä tai ajaa partaa. 

MoninpeliMuokkaa

Pelin myötä julkaistiin myös GTA Online, mikä mahdollistaa erilaisten tehtävien tekemisen Los Santoksessa, omalla hahmolla. Tehtävämuotoja on mm. Heists, Races, Deathmatches. Pelaajan on mahdollista liittyä jengeihin, ostaa oma autotalli tai asunto sekä autoja jne. Hahmoa luodessa, sille voi valita vanhemmat, iso vanhemmat, mitkä vaikuttavat sen ulkonäköön ja muokata sen taitoja sekä elämäntapoja.

PelialueMuokkaa

Grand Theft Auto V:n pelialueena toimii Los Angelesiin perustuva Los Santos ja sen lähialueet. Los Santoksesta löytyy monia eri yrityksiä sekä aktiviteettejä, kuten  Los Santos International Airport, Golf-klubi ja tenniskenttiä. Pelialue on tehty muistuttamaan monilta osin GTA San Andreaksen pelialuetta. Los Santoksen keskustan lisäksi löytyy myös monia pienempiä alueita kuten mm. Sandy Shores, missä Trevor Philips asuu pelin alussa. Los Santoksessa on köyhempiä ja rikkaimpia asuinalueita, joista esimerkkeinä East Los Santos ja Rockford Hills.

AktiviteetitMuokkaa

Hahmot Muokkaa

Grand Theft Auto V:ssä on kolme pelattavaa päähahmoa, Michael De Santa, Trevor Philips ja Franklin Clinton. Michael on eläkkeellä oleva pankkiryöstäjä, joka on kyllästynyt tavalliseen, rauhalliseen perhe-elämään ja aikoo palata takaisin rikosten pariin. Trevor on puolestaan ollut hänen paras ystävä ennen kuin Michael jätti rikollisen elämän taakseen. Trevor on luonteeltaan äkkipikainen psykopaatti. Nuorin hahmoista on Franklin, joka toimii ulosottomiehenä. Hänellä on pitkä historia autojen parissa, mutta ei vielä varsinaista kokemusta rikoksista, ennen kuin hän tapaa alan ammattilaiset Trevorin ja Michaelin.

Muihin pelin päähahmoihin kuuluu: Michaelin vaimo; Amanda De Santa, Michaelin lapset; Jimmy De Santa ja Tracey De Santa, Lamar Davis, Franklinin ystävä; Ron Jakowski, Trevorin vainoharhainen ystävä sekä Lester Crest, päähahmojen työtoveri, joka toimii suunnittelijana pelin ryöstöissä.

Media Muokkaa

Uudemmat versiot Muokkaa

GTA V:stä julkaistiin marraskuussa 2014 uudistetut versiot PS4:lle ja Xbox One:lle. Merkittävimpiä uudistuksia on parempi kuvanlaatu ja grafiikka, autojen ja musiikin lisäys, uusia easter eggsejä ja odotettu First-person-mode, joka mahdollistaa pelaamisen ensimmäisessä persoonassa. PC sai oman versionsa lokakuussa 2015, jonka mukana tuli Rockstar video editor, mikä mahdollistaa lyhytelokuvien tekemisen GTA V:ssä ja pelikuvan tallentamisen. Tämä ominaisuus on saatavilla vain PC ja Next Gen alustoilla.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki